Hei alle sammen,
Som en ivrig seer av true crime-serier har jeg lagt merke til en økende trend de siste årene: produksjonene blir stadig mer dramatiserte og sensasjonelle. For eksempel har serier som "The Witness" på Netflix, som omhandler drapet på Rachel Nickell sett gjennom øynene til hennes sønn, fått kritikk for å utnytte ofrenes historier for underholdningens skyld. []
Samtidig ser vi at true crime-sjangeren fortsatt er svært populær i Norge. TV 2s "Flukten fra Bolivia" og "Jakten på Norges farligste kvinne" har begge hatt seertall på over 750.000. []
Dette reiser spørsmål om hvor grensen går mellom informativ dokumentar og spekulativ underholdning. Bør vi som seere være mer kritiske til hvordan disse historiene fremstilles? Og hvilket ansvar har vi som produsenter for å balansere mellom å engasjere publikum og respektere ofrene og deres pårørende?
Jeg er nysgjerrig på deres tanker rundt dette. Hvordan opplever dere utviklingen av true crime-sjangeren? Er det på tide med en debatt om etiske retningslinjer for slike produksjoner?
Ser frem til en engasjerende diskusjon!