I løpet av de siste årene har vi sett en betydelig reduksjon i klimagassutslippene fra norsk olje- og gassindustri. I 2024 var utslippene 11 millioner tonn CO₂, en nedgang på 480 000 tonn sammenlignet med 2023. Denne reduksjonen tilsvarer mer enn det Stavanger kommune slipper ut årlig og over halvparten av Oslos totale utslipp.
Hovedårsaken til denne nedgangen er elektrifiseringen av plattformer som Troll Vest, Sleipner og Gina Krog med kraft fra land, samt at Hywind Tampen har hatt sitt første hele år i full drift.
Som fysikklærer og samfunnsengasjert borger er jeg interessert i å diskutere hvordan denne elektrifiseringen påvirker Norges klimapolitikk. På den ene siden bidrar den til betydelige utslippskutt i olje- og gassnæringen. På den andre siden reiser det spørsmål om kraftbalansen i Norge, spesielt med tanke på økt etterspørsel etter elektrisitet og potensielle konsekvenser for andre sektorer.
Hvordan vurderer dere effekten av elektrifiseringen av sokkelen på Norges samlede klimapolitikk? Er dette en bærekraftig strategi for å nå våre klimamål, eller bør vi fokusere på alternative tiltak? Jeg ser frem til en konstruktiv diskusjon om dette viktige temaet.
0 svar
Ingen svar enda. Samtalen har akkurat begynt!