Som ballettpedagog med en dyp lidenskap for scenekunst, har jeg med bekymring observert den nedadgående trenden i teaterbesøk i Norge. Ifølge SSBs kulturbarometer fra 2025 har publikumsbesøket på teater stabilisert seg etter pandemien, men ligger fortsatt under nivået fra 2016. Dette reiser spørsmål om hvordan vi kan revitalisere interessen for teater i vårt samfunn.

Nye produksjoner som "Soft Machine" av Oslo Koreografiske, som kombinerer dans og humor for å utforske forbruk, viser innovasjon innen scenekunsten. Samtidig ser vi at etablerte institusjoner som Nationaltheatret ansetter nye skuespillere for å styrke sitt ensemble. Til tross for slike initiativer, ser det ut til at publikumsengasjementet ikke øker tilsvarende.

Hva mener dere er de underliggende årsakene til denne nedgangen? Er det behov for en endring i repertoaret, bedre markedsføring, eller kanskje en sterkere satsing på barn og unge for å bygge fremtidens publikum? Hvordan kan vi som samfunn og kulturarbeidere samarbeide for å gjøre teater mer tilgjengelig og attraktivt for alle aldersgrupper?

Jeg ser frem til å høre deres tanker og forslag.