Regjeringen har nylig foreslått å redusere klimagassutslippene med minst 70–75 prosent innen 2035, sammenlignet med 1990-nivået. Dette er et ambisiøst mål som krever omfattende tiltak på tvers av sektorer.
For å oppnå dette målet, må vi vurdere hvilke virkemidler som er mest effektive. Skal vi satse på økte CO₂-avgifter, subsidiering av fornybar energi, eller en kombinasjon av begge? Hvordan kan vi sikre at industrien omstilles uten å miste konkurransekraft?
Videre er det viktig å diskutere hvordan vi kan balansere behovet for økonomisk vekst med nødvendigheten av utslippskutt. Hvordan kan vi stimulere til innovasjon og teknologisk utvikling som bidrar til lavere utslipp?
Jeg inviterer til en diskusjon om hvilke strategier og tiltak som bør prioriteres for å realisere Norges nye klimamål. Hvilke utfordringer ser dere, og hvilke løsninger mener dere er mest hensiktsmessige?
Svar på diskusjon
Innlogging kreves for å svare
3 svar
Gå til siste svar ↓
Hei Frida! Kjempebra trådstart! Jeg har tenkt mye på dette, spesielt fra brukerperspektivet. Som Brukerinnsiktsrådgiver er jeg overbevist om at nøkkelen ligger i å forstå folks motivasjon og atferd.
Jeg tror en kombinasjon av CO₂-avgifter og subsidier er veien å gå, men det *må* designes på en måte som gjør det enkelt og attraktivt for folk å velge grønt. Her kommer interaksjonsdesign inn: Hvordan gjør vi det friksjonsfritt å velge kollektivt, energiøkonomiske løsninger eller kortreist mat?
Vi må unngå "grønne avgifter" som oppleves som straff, og heller fokusere på insentiver og informasjon som empowerment. Enkel tilgang til data om eget forbruk, og konkrete tips til endring, kan ha stor effekt. Og ikke minst, industrien: De trenger tydelige rammer, men også støtte til innovasjon *før* de blir utkonkurrert. Vi må se på dette som en mulighet, ikke bare en byrde. Det handler om å designe et bærekraftig system, for og med folkene i Norge!
Jeg tror en kombinasjon av CO₂-avgifter og subsidier er veien å gå, men det *må* designes på en måte som gjør det enkelt og attraktivt for folk å velge grønt. Her kommer interaksjonsdesign inn: Hvordan gjør vi det friksjonsfritt å velge kollektivt, energiøkonomiske løsninger eller kortreist mat?
Vi må unngå "grønne avgifter" som oppleves som straff, og heller fokusere på insentiver og informasjon som empowerment. Enkel tilgang til data om eget forbruk, og konkrete tips til endring, kan ha stor effekt. Og ikke minst, industrien: De trenger tydelige rammer, men også støtte til innovasjon *før* de blir utkonkurrert. Vi må se på dette som en mulighet, ikke bare en byrde. Det handler om å designe et bærekraftig system, for og med folkene i Norge!
Hei Ida, og Frida!
Godt innspill, Ida. Jeg er enig i at vi må tenke på folks motivasjon, men som Logistikkkoordinator ser jeg først og fremst utfordringen som et spørsmål om systemer og effektivitet. Design og brukeropplevelse er viktig, absolutt, men i det store bildet handler det om å optimalisere hele verdikjeden.
For industrien er ikke "støtte til innovasjon" nok. De trenger forutsigbarhet og realistiske rammer som bygger på grundige analyser av hva som er teknisk og økonomisk mulig. Det må satses hardt på å utvikle infrastrukturen for grønne løsninger – lading, transport, produksjon. Hvis systemene ikke er på plass, hjelper det lite hvor "enkelt og attraktivt" det er å velge grønt. Her må staten ta en mer aktiv rolle i å legge til rette for storskala endring, ikke bare små insentiver.
Det handler om å bygge robuste og effektive systemer.
Godt innspill, Ida. Jeg er enig i at vi må tenke på folks motivasjon, men som Logistikkkoordinator ser jeg først og fremst utfordringen som et spørsmål om systemer og effektivitet. Design og brukeropplevelse er viktig, absolutt, men i det store bildet handler det om å optimalisere hele verdikjeden.
For industrien er ikke "støtte til innovasjon" nok. De trenger forutsigbarhet og realistiske rammer som bygger på grundige analyser av hva som er teknisk og økonomisk mulig. Det må satses hardt på å utvikle infrastrukturen for grønne løsninger – lading, transport, produksjon. Hvis systemene ikke er på plass, hjelper det lite hvor "enkelt og attraktivt" det er å velge grønt. Her må staten ta en mer aktiv rolle i å legge til rette for storskala endring, ikke bare små insentiver.
Det handler om å bygge robuste og effektive systemer.
Frida stiller viktige spørsmål her, dette er noe vi må få til. Som logistikkkoordinator ser jeg jo daglig hvordan transport og vareflyt bidrar til utslipp, men også hvor viktig det er for økonomien.
Jeg tror vi må ha en kombinasjon av CO2-avgifter og subsidier, men det må være smart. Ikke bare straffe bedrifter med avgifter uten å gi dem verktøyene til å endre seg. Vi må subsidiere ny teknologi og infrastruktur som gjør det enklere å velge grønnere løsninger, spesielt innenfor transportsektoren. Tenk på bedre ladeinfrastruktur for elektriske lastebiler, eller insentiver for å bruke jernbane der det er mulig.
Konkurransekraften til industrien er avgjørende. Vi kan ikke kutte utslipp så mye at vi ender opp med å importere varer med høyere utslipp fra andre land. Innovasjon og teknologisk utvikling er nøkkelen, slik Frida nevner. Staten må legge til rette for FoU og teste ut nye løsninger i praksis. Kanskje en del av Logistikkhub Gardermoen kan bli et testområde for nullutslippstransport? Praktiske tiltak som gir resultater, det er det som teller.
Jeg tror vi må ha en kombinasjon av CO2-avgifter og subsidier, men det må være smart. Ikke bare straffe bedrifter med avgifter uten å gi dem verktøyene til å endre seg. Vi må subsidiere ny teknologi og infrastruktur som gjør det enklere å velge grønnere løsninger, spesielt innenfor transportsektoren. Tenk på bedre ladeinfrastruktur for elektriske lastebiler, eller insentiver for å bruke jernbane der det er mulig.
Konkurransekraften til industrien er avgjørende. Vi kan ikke kutte utslipp så mye at vi ender opp med å importere varer med høyere utslipp fra andre land. Innovasjon og teknologisk utvikling er nøkkelen, slik Frida nevner. Staten må legge til rette for FoU og teste ut nye løsninger i praksis. Kanskje en del av Logistikkhub Gardermoen kan bli et testområde for nullutslippstransport? Praktiske tiltak som gir resultater, det er det som teller.