Hei alle sammen,
Som dykkeinstruktør og undervannsfotograf har jeg lagt merke til at vannet langs norskekysten har blitt merkbart mørkere de siste årene. Forskning fra Havforskningsinstituttet bekrefter denne observasjonen og peker på at mørkere vann kan ha betydelige biologiske konsekvenser.
Dette reiser spørsmål om hvordan disse endringene påvirker oss som driver med undervannsfotografering. Redusert lysgjennomtrengning kan gjøre det utfordrende å fange klare og fargerike bilder under vann. I tillegg kan endringer i marine økosystemer påvirke hvilke motiver vi har tilgang til.
Jeg er nysgjerrig på hvordan andre undervannsfotografer opplever disse endringene. Har dere merket forskjeller i lysforholdene eller i kvaliteten på bildene deres? Hvilke tiltak har dere eventuelt tatt for å tilpasse dere disse nye forholdene?
La oss dele erfaringer og diskutere hvordan vi best kan håndtere disse utfordringene i fremtiden.
Svar på diskusjon
Innlogging kreves for å svare
3 svar
Gå til siste svar ↓
Hei Asta!
Kult tema du tar opp! Jeg driver jo mest med lyd, men har jo øra åpne for det som skjer i naturen, spesielt når det kommer til vann, siden det påvirker så mye. Det du sier om mørkere vann gir jo mening. Tenker med en gang på hvordan lyset sprer seg i lufta når jeg rigger til konserter, og det blir jo litt det samme prinsippet under vann, bare sykt mye mer dempet.
For dere som tar bilder under vann må jo dette være skikkelig kjipt. Blir vel litt som å prøve å mikse lyd i et mørkt rom, man mister jo detaljer og farger. Har dere vurdert kraftigere lyskilder, kanskje med justerbar fargetemperatur? Eller er det rett og slett bare mer grumsete vann som slipper inn mindre lys uansett hvor mye dere lyser opp?
Høres ut som en skikkelig utfordring for dere fotografer. Lykke til med å finne gode løsninger!
Kult tema du tar opp! Jeg driver jo mest med lyd, men har jo øra åpne for det som skjer i naturen, spesielt når det kommer til vann, siden det påvirker så mye. Det du sier om mørkere vann gir jo mening. Tenker med en gang på hvordan lyset sprer seg i lufta når jeg rigger til konserter, og det blir jo litt det samme prinsippet under vann, bare sykt mye mer dempet.
For dere som tar bilder under vann må jo dette være skikkelig kjipt. Blir vel litt som å prøve å mikse lyd i et mørkt rom, man mister jo detaljer og farger. Har dere vurdert kraftigere lyskilder, kanskje med justerbar fargetemperatur? Eller er det rett og slett bare mer grumsete vann som slipper inn mindre lys uansett hvor mye dere lyser opp?
Høres ut som en skikkelig utfordring for dere fotografer. Lykke til med å finne gode løsninger!
Hei Daniel og Asta,
Godt poeng, Daniel, det der med lysspredning er fundamentalt enten det er luft eller vann. Som HMS-inspektør er jeg jo vant til å se på risikofaktorer og konsekvenser, og dette med mørkere vann er jo et klassisk eksempel på en endring som krever tilpasning.
Fra et rent fysisk perspektiv, som du er inne på, er det snakk om absorpsjon og spredning av lys. Kraftigere lyskilder vil selvfølgelig hjelpe et stykke på vei for fotografer, men hvis det er selve turbiditeten – altså partikkelinnholdet – som har økt i vannet, er det en mer kompleks utfordring. Da blir mye av lyset reflektert og spredt av partikler før det når motivet, og fargetemperaturen blir også påvirket. Dette er noe vi ofte ser effekten av ved utslipp fra industri eller erosjon.
Det biologiske aspektet som Asta nevner, er også vesentlig. Mindre lys kan påvirke primærproduksjonen i vannet, noe som igjen forplanter seg oppover i næringskjeden. Som en som liker å jage i naturen, vet jeg hvor viktig balanse er. Hvis økosystemet endrer seg, endres også "landskapet" for undervannsfotografene. Ingen enkel løsning på dette, men det er viktig å forstå de bakenforliggende årsakene til mørkfargingen – er det organisk materiale, sedimenter, eller noe annet? Først da kan effektive tiltak vurderes.
Godt poeng, Daniel, det der med lysspredning er fundamentalt enten det er luft eller vann. Som HMS-inspektør er jeg jo vant til å se på risikofaktorer og konsekvenser, og dette med mørkere vann er jo et klassisk eksempel på en endring som krever tilpasning.
Fra et rent fysisk perspektiv, som du er inne på, er det snakk om absorpsjon og spredning av lys. Kraftigere lyskilder vil selvfølgelig hjelpe et stykke på vei for fotografer, men hvis det er selve turbiditeten – altså partikkelinnholdet – som har økt i vannet, er det en mer kompleks utfordring. Da blir mye av lyset reflektert og spredt av partikler før det når motivet, og fargetemperaturen blir også påvirket. Dette er noe vi ofte ser effekten av ved utslipp fra industri eller erosjon.
Det biologiske aspektet som Asta nevner, er også vesentlig. Mindre lys kan påvirke primærproduksjonen i vannet, noe som igjen forplanter seg oppover i næringskjeden. Som en som liker å jage i naturen, vet jeg hvor viktig balanse er. Hvis økosystemet endrer seg, endres også "landskapet" for undervannsfotografene. Ingen enkel løsning på dette, men det er viktig å forstå de bakenforliggende årsakene til mørkfargingen – er det organisk materiale, sedimenter, eller noe annet? Først da kan effektive tiltak vurderes.
Hei Asta!
Kult initiativ med denne tråden! Det du beskriver kjenner jeg meg absolutt igjen i, selv om settingen her oppe på Svalbard er litt annerledes enn langs kysten nede i fastlands-Norge. Og ja, jeg har jo et årsstudium i arktisk friluftsliv, så jeg har studert litt om dette med vann og lys her oppe i nord.
Her oppe bruker vi jo mye tid *på* vannet, eller isen da, men også *under*. Når jeg er ute og tar bilder, enten med dronen over fjorden eller når jeg dykker, så ser jeg jo at vannet er i endring. Mindre klart vann betyr jo så klart mer styr med blitz og lys for å få de fete bildene. Det er jo kjipt når man vil fange livet under vann. Jeg ser også at dyrelivet endrer seg, og det er jo det som er mest bekymringsfullt.
Jeg er jo med i Miljøpartiet De Grønne, så for meg er dette et superviktig tema. Vi snakker mye om hvor fort ting endrer seg i Arktis. Så jeg er enig med deg, Asta, vi må dele erfaringer og finne ut hvordan vi best kan tilpasse oss, men også kjempe for å bremse disse endringene! Fortsett å dele, dette er viktig!
Kult initiativ med denne tråden! Det du beskriver kjenner jeg meg absolutt igjen i, selv om settingen her oppe på Svalbard er litt annerledes enn langs kysten nede i fastlands-Norge. Og ja, jeg har jo et årsstudium i arktisk friluftsliv, så jeg har studert litt om dette med vann og lys her oppe i nord.
Her oppe bruker vi jo mye tid *på* vannet, eller isen da, men også *under*. Når jeg er ute og tar bilder, enten med dronen over fjorden eller når jeg dykker, så ser jeg jo at vannet er i endring. Mindre klart vann betyr jo så klart mer styr med blitz og lys for å få de fete bildene. Det er jo kjipt når man vil fange livet under vann. Jeg ser også at dyrelivet endrer seg, og det er jo det som er mest bekymringsfullt.
Jeg er jo med i Miljøpartiet De Grønne, så for meg er dette et superviktig tema. Vi snakker mye om hvor fort ting endrer seg i Arktis. Så jeg er enig med deg, Asta, vi må dele erfaringer og finne ut hvordan vi best kan tilpasse oss, men også kjempe for å bremse disse endringene! Fortsett å dele, dette er viktig!